Algemene voorwaarden
1. PARTIJEN EN VOORWERP
1.1. Bauware: de onderneming Bauware, gevestigd te 9990 Maldegem (België), Brielstraat 87/202
ingeschreven in de KBO onder het nummer BE0778.600.093 (tel: +32 495 70 04 47 – e-mail:
info@bauware.be).
1.2. Klant: elke onderneming die een beroep doet op Bauware voor de levering van diensten en
desgevallend goederen.
1.3. Diensten: alle IT-gerelateerde werkzaamheden die Bauware uitvoert in het kader van de
overeenkomst zoals onder meer, doch niet uitsluitend IT-beheer, Microsoft 365 licentiebeheer,
monitoring, gebruikersbeheer, remote ondersteuning, phishing training en awareness simulaties,
back-up en geavanceerde beveiliging.
1.4. Goederen: alle IT-gerelateerde producten die Bauware verkoopt, ter beschikking stelt of installeert
in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst.
2. TOEPASSING
2.1. De Klant verklaart uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van deze algemene voorwaarden
(hierna: de “AV”), deze te begrijpen en deze te aanvaarden. De AV zijn van toepassing op en maken
deel uit van alle Overeenkomsten met Bauware. Deze AV hebben steeds voorrang op de algemene
voorwaarden van de Klant. Afwijkingen van de AV zijn enkel mogelijk na uitdrukkelijke en
schriftelijke toestemming van Bauware. Het eventueel in gebreke blijven van Bauware om
uitvoering te eisen van een bepaling van de AV, impliceert geen afstand daarvan.
2.2. Bauware behoudt zich het recht voor om de AV op ieder moment te wijzigen voor toekomstige
Overeenkomsten. Voor lopende Overeenkomsten kan Bauware de AV wijzigen, indien daartoe een
geldige en objectieve reden bestaat (o.m. om te conformeren aan wetswijzigingen).
2.3. De eventuele nietigheid van een of meerdere bepalingen van deze AV heeft niet de nietigheid van
de gehele Overeenkomst voor gevolg. Indien een beding is aangetast met nietigheid, wordt dit
vervangen door een bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij de bedoeling van de Partijen.
2.4. Bauware is gerechtigd de overeengekomen prijzen te wijzigen indien hiervoor een geldige en
objectief te verantwoorden reden bestaat die bij het sluiten van de overeenkomst niet voorzienbaar
was, zoals onder meer, maar niet uitsluitend: een bijkomende verplichting uit de wet of regelgeving,
valutaschommelingen, verhogingen van materiaal- en grondstofprijzen, lonen, salarissen, sociale
lasten, van overheidswege opgelegde kosten, (milieu)heffingen en belastingen of
verzekeringspremies of een algemene stijging van prijzen en kosten. De prijsaanpassing gebeurt
proportioneel in functie van de toename van de kost(prijs). De nieuwe prijzen gaan in vanaf de
eerstvolgende te leveren prestaties. Bauware zal de Klant zo spoedig mogelijk informeren over de
prijswijziging. Indien de Klant niet akkoord gaat met de prijswijziging, heeft de Klant heeft het recht
om de Overeenkomst te beëindigen, mits inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden.
2.5. De verbintenissen van Bauware zijn inspanningsverbintenissen, behoudens wanneer dwingende
wetgeving dit niet toelaat.
3. OFFERTES, OVEREENKOMSTEN EN MEERWERKEN
3.1. Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding, komt de Overeenkomst tussen Partijen pas tot stand
na schriftelijke bevestiging door de bevoegde persoon bij Bauware of bij aanvang van de
overeengekomen Diensten en voor de duur zoals schriftelijk overeengekomen. Bauware behoudt
zich het recht voor een bepaalde opdracht te weigeren zonder opgave van een reden.
3.2. Offertes zijn steeds informatief en niet bindend. Foto’s, flyers, folders en andere
publiciteitsdocumenten van Bauware hebben evenmin bindende waarde. Bauware houdt zich het
recht voor om aan haar Diensten wijzigingen aan te brengen die nuttig geoordeeld worden voor de
goede werking of een uitvoering zoals de regels van de kunst.
3.3. Extra onvoorzienbare kosten of werken die noodzakelijk zijn om de Overeenkomst uit te voeren of
bijkomend gevraagd worden door de Klant, zijn niet in de offerte inbegrepen en worden als
meerwerken gefactureerd.. Meerwerken worden steeds uitgevoerd aan een uurtarief.
4. DUUR EN BEËINDIGING
4.1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor de duur zoals schriftelijk overeengekomen, en kan enkel
worden opgezegd volgens de voorwaarden vermeld in de Overeenkomst.
4.2. Licenties (zoals Microsoft 365, antivirus en back-up oplossingen) worden steeds toegekend per jaar.
Deze licenties zijn niet voortijdig opzegbaar.
5. BETALING
5.1. Alle facturen zijn betaalbaar op 15 kalenderdagen na factuurdatum op de maatschappelijke zetel
van Bauware (brengschuld), tenzij anders overeengekomen. Bauware is gerechtigd een voorschot
te vragen. Bij wanbetaling is de Klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een
interest verschuldigd van 12% en daarenboven een forfaitaire schadevergoeding (voor onder meer
achternageloop, administratieve kosten, beheer en opvolging dossier) van 10% op het nog
verschuldigde bedrag in hoofdsom, met een minimum van 125,00 euro per factuur. Bij wanbetaling
worden ook alle niet-vervallen facturen onmiddellijk opeisbaar.
5.2. Daarenboven behoudt Bauware zich het recht voor om haar verplichtingen na te leven tot de
facturen volledig zijn betaald, zonder dat hiervoor enige vergoeding verschuldigd is. Indien de Klant
haar verplichtingen vijftien (15) kalenderdagen na hiertoe schriftelijk te zijn aangemaand niet
naleeft, kan Bauware de Overeenkomst als ontbonden beschouwen lastens de Klant conform artikel 4 AV.
5.3. Alle facturen en geleverde prestaties worden geacht te zijn aanvaard, wanneer zij niet binnen de
acht (8) kalenderdagen na ontvangst door de Klant per aangetekende post worden geprotesteerd.
5.4. Indien de Klant kennelijk onvermogend is of wordt of in toestand van faillissement verkeert, is de
Klant gehouden dit te melden aan Bauware. Bauware heeft desgevallend het recht om de
Overeenkomst zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen lastens de
Klant, onverminderd het recht van de Bauware om de reeds geleverde Goederen en werken, alsook
een bijkomende schadevergoeding van 10% van de overeengekomen prijs, te factureren.
6. AANSPRAKELIJKHEID
6.1. Elke tekortkoming van Bauware wordt enkel in natura hersteld, dit wil zeggen door herstelling of
vervanging en niet in geldelijke schadevergoeding.
6.2. De aansprakelijkheid van Bauware is in ieder geval beperkt tot geleden voorzienbare, rechtstreekse
en persoonlijke schade, met uitsluiting van alle gevolgschade. Onder gevolgschade wordt onder
meer, maar niet uitsluitend begrepen: winstderving of verlies van inkomsten, derving van
energieopbrengsten, verlies van zakelijke opportuniteiten, commerciële verliezen, toename van
kosten, gebrek aan verwachte besparingen of voordelen en verlies of beschadiging van gegevens,
winst, tijd inkomsten, verlies van klanten, ongeacht de oorzaken hiervan. Bauware kan niet
buitencontractueel worden aangesproken.
6.3. De aansprakelijkheid van Bauware, ongeacht de juridische grondslag en hoe de schade is
veroorzaakt, is daarenboven beperkt tot de waarde van de Overeenkomst (exclusief kosten en BTW)
met een maximum van 10.000 euro of tot bedragen en dekkingen die zijn opgenomen in de
aansprakelijkheidsverzekering door Bauware afgesloten, in het bijzonder tot de werkelijke
tussenkomst van de verzekeraar. De meest actuele polisvoorwaarden zijn te allen tijde opvraagbaar
en raadpleegbaar bij Bauware. De Klant bevestigt uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van deze
voorwaarden en bevestigt dat de dekkingen redelijk en evenredig zijn aan het nadeel dat de Klant
voorziet te kunnen lijden op het ogenblik van het sluiten van de Overeenkomst.
6.4. Bauware kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor schade veroorzaakt door
producten of diensten (in het bijzonder hardware en software) van derden.
6.5. Indien de Klant geen beroep doet op de back-up- of antivirusoplossingen van Bauware, blijkt de
Klant volledig verantwoordelijk voor regelmatige data back-up en databeveiliging. Doet de Klant wel
beroep op de diensten van Bauware voor back-up of antivirus, dan is Bauware niet aansprakelijk
voor databeveiligingsincidenten, behoudens indien artikel 6.8 van toepassing zou zijn.
6.6. Bauware is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit onjuiste, ontijdige of onvolledige
informatie van de Klant.
6.7. Wijzigingen in personeel of locatie door Bauware, indien noodzakelijk voor de correcte uitvoering
van de Overeenkomst, geven geen aanleiding tot aansprakelijkheid, noch tot een ontbinding
wegens contractuele wanprestatie.
6.8. De hierboven beschreven aansprakelijkheidsbeperkingen zijn niet van toepassing ingeval van opzet
of grove fout van Bauware en/of haar aangestelden of lasthebbers of ingeval dwingende
(inter)nationale wet- of regelgeving dergelijke beperkingen niet toestaat.
7. RISICO EN EIGENDOM
7.1. De geleverde Goederen blijven eigendom van Bauware tot bij de volledige betaling van de prijs
(inclusief kosten en interesten). Het is de Klant verboden om wijzigingen aan te brengen in de
geleverde Goederen tot volledige betaling.
7.2. Materialen, scripts, software, documenten en handleidingen die worden gebruikt door Bauware
voor de uitvoering van de Overeenkomst blijven eigendom van Bauware. Mogelijke intellectuele
eigendomsrechten hierop blijven eigendom van Bauware. De Klant verkrijgt een niet-exclusief,
niet-overdraagbaar gebruiksrecht voor de duur van de Overeenkomst.
7.3. Alle materialen (of Goederen) die toebehoren aan de Klant en zich bij Bauware bevinden, worden
bewaard met de grootste zorgvuldigheid, maar op risico van de Klant.
8. OVERMACHT
8.1. Indien Bauware de Overeenkomst tijdelijk of definitief niet kan uitvoeren wegens overmacht, heeft
Bauware het recht de Overeenkomst tijdelijk op te schorten respectievelijk te beëindigen zonder
enige verdere schadeloosstelling aan de Klant. Indien de overmacht meer dan drie maanden duurt
hebben beide Partijen het recht om de Overeenkomst te beëindigen zonder dat een
schadevergoeding verschuldigd is.
8.2. Overmacht is elke omstandigheid buiten de wil en controle van Bauware die de nakoming van diens
verbintenissen geheel of gedeeltelijk verhindert. Het gaat onder meer, doch niet uitsluitend om:
stakingen en/of lock-out, brand, bedrijfsstoringen, storingen, cyberaanvallen, epidemieën of
pandemieën, vertragingen door toeleveranciers of andere ingeschakelde derden, pannes van
nutsvoorzieningen en werktuigen, reis- en/of verplaatsingsrestricties- en/of verboden van
overheidswege en grondstoftekorten.
9. GEGEVENSBESCHERMING
Bauware als verwerkingsverantwoordelijke
9.1. Bauware verwerkt persoonsgegevens van de Klant (voor zover fysieke personen) overeenkomstig de
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de navolgende bepalingen.
9.2. Bauware verzamelt en verwerkt de persoonsgegevens van de Klant voor klantenbeheer (o.a.
klantenadministratie, facturatie en het verzenden van marketing en gepersonaliseerde reclame).
9.3. Persoonsgegevens worden verwerkt op basis van artikel 6.1 (a) (aangezien de Klant zijn expliciete
toestemming met de verwerking geeft middels het aanvaarden van de Algemene Voorwaarden),
artikel 6.1 (b) (aangezien de verwerking soms noodzakelijk zal zijn voor de uitvoering van de
overeenkomst tussen Bauware en de Klant, artikel 6.1 (c) (aangezien de verwerking soms
noodzakelijk zal zijn om te voldoen aan een wettelijke verplichting) en artikel 6.1 (f) (aangezien de
verwerking soms noodzakelijk zal zijn voor het gerechtvaardigd belang van Bauware om te
ondernemen) van de AVG.
In zoverre de verwerking van de persoonsgegevens enkel op basis van artikel 6.1 (a) (toestemming)
plaatsvindt, heeft de Klant steeds het recht om de gegeven toestemming terug in te trekken.
9.4. Indien dit noodzakelijk is ter verwezenlijking van de vooropgestelde doeleinden, zullen de
persoonsgegevens van de Klant worden gedeeld met andere vennootschappen binnen de Europese
Economische Ruimte die rechtstreeks of onrechtstreeks met Bauware verbonden zijn of met enige
andere partner van Bauware.
Bauware garandeert dat deze ontvangers de nodige technische en organisatorische maatregelen
zullen nemen ter bescherming van de persoonsgegevens.
9.5. De persoonsgegevens verwerkt voor klantenbeheer zullen worden bewaard gedurende de termijn
die noodzakelijk is om aan de wettelijke vereisten te voldoen (onder andere op het gebied van
boekhouding) en minstens zolang de wettelijke verjaringstermijn loopt ten aanzien van Bauware.
9.6. De Klant heeft te allen tijde recht op inzage van zijn persoonsgegevens en kan ze (laten) verbeteren
indien ze onjuist of onvolledig zouden zijn, ze laten verwijderen, de verwerking ervan laten
beperken en bezwaar maken tegen de verwerking van hem betreffende persoonsgegevens op basis
van artikel 6.1 (f) AVG. Bovendien heeft de Klant het recht om een kopie (in een gestructureerde,
gangbare en machinaal leesbare vorm) van zijn persoonsgegevens te bekomen en de
persoonsgegevens te laten doorsturen naar een andere vennootschap.
9.7. De Klant beschikt over het recht om een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit
(Drukpersstraat 35, 10000 Brussel – contact@apd-gba.be)
Bauware als verwerker
9.8. Wanneer Bauware in opdracht van de Klant persoonsgegevens verwerkt, dan is de Klant de
verwerkingsverantwoordelijke en Bauware de verwerker in de zin van de AVG. Bauware verwerkt
deze persoonsgegevens uitsluitend in opdracht van de Klant en zal deze gegevens verwerken tot zij
van de Klant de opdracht krijgt om de verwerking te stoppen.
Bauware biedt, zoals in navolgende bepalingen verduidelijkt wordt, afdoende garanties met
betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen opdat de
verwerking voldoet aan de vereisten van de AVG.
9.9. Bauware verwerkt uitsluitend persoonsgegevens op basis van de schriftelijke instructies van de
Klant, tenzij een wettelijke bepaling Bauwaere tot verwerking zou verplichten. In dat geval stelt
Bauware de Klant, voorafgaand aan de verwerking, in kennis van dat wettelijk voorschrift, tenzij die
wetgeving deze kennisgeving om gewichtige redenen van algemeen belang verbiedt.
9.10. Bauware waarborgt dat de tot het verwerken van de persoonsgegevens gemachtigde personen zich
ertoe verbonden hebben vertrouwelijkheid in acht te nemen of door een passende wettelijke
verplichting van vertrouwelijkheid zijn gebonden.
9.11. Bauware garandeert alle overeenkomstig artikel 32 AVG (beveiliging van de verwerking) vereiste
maatregelen te nemen.
9.12. Bauware krijgt de algemene toestemming van de Klant om (sub)verwerkers in dienst te nemen.
Bauware zal de Klant inlichten over beoogde veranderingen inzake de toevoeging of vervanging van
andere (sub)verwerkers, waarbij de Klant de mogelijkheid wordt geboden tegen deze veranderingen
bezwaar te maken. In geval van bezwaar kan dit in sommige gevallen betekenen dat Bauware de
Overeenkomst moet beëindigen, hetgeen de Klant aanvaardt. Of de Overeenkomst om deze
redenen moet worden beëindigd, is ter uitsluitende beoordeling van Bauware.
Wanneer Bauware een andere verwerker in dienst neemt om voor rekening van de Klant specifieke
verwerkingsactiviteiten te verrichten, worden aan deze andere verwerker contractueel dezelfde
verplichtingen inzake gegevensbescherming opgelegd als die welke in huidig artikel 9 (sub b) tussen
Bauware en de Klant zijn opgenomen, met name de verplichting afdoende garanties met betrekking
tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen te bieden opdat de
verwerking aan het bepaalde van de AVG voldoet. Wanneer de andere verwerker zijn verplichtingen
inzake gegevensbescherming niet nakomt, blijft Bauware ten aanzien van de Klant volledig
aansprakelijk voor het nakomen van de verplichtingen van die andere verwerker.
9.13. Bauware zal, rekening houdend met de aard van de verwerking, de Klant door middel van passende
technische en organisatorische maatregelen, voor zover mogelijk, bijstand verlenen bij het vervullen
van hun plicht om verzoeken tot uitoefening van de in hoofdstuk III AVG vastgestelde rechten van de
betrokkenen te beantwoorden.
9.14. Bauware zal, rekening houdend met de aard van de verwerking en de haar ter beschikking staande
informatie de Klant bijstand verlenen bij het doen nakomen van haar verplichtingen uit hoofde van
de artikelen 32 tot en met 36 AVG.
9.15. Na afloop van de verwerkingsdienst, naargelang de keuze van de Klant, zal Bauware alle
persoonsgegevens wissen of deze aan hen terugbezorgen, en bestaande kopieën verwijderen, tenzij
opslag van de persoonsgegevens wettelijk is verplicht .
9.16. Bauware zal alle informatie aan de Klant ter beschikking stellen die nodig is om de nakoming van
bovenstaande verbintenissen aan te tonen en audits, waaronder inspecties, door de Klant of een
door haar gemachtigde controleur mogelijk te maken en er aan bij te dragen.
10. BEVOEGDE RECHTBANKEN
10.1. Alle geschillen met betrekking tot de geldigheid en de uitvoering van de Overeenkomst tussen
Partijen worden beheerst door het Belgisch recht en worden uitsluitend berecht door de
rechtbanken met afdelingszetel te Gent.
Versie januari 2025